Het belang van een sterk bedrijfslogo
Elk bedrijf heeft nood aan een sterk beeldmerk. Het zorgt voor herkenning en binding met de klant. De allerbeste logo’s zijn te herkennen zonder merknaam erbij, zoals de vier blokjes van Microsoft Windows of de grote gele ‘M’ van McDonalds. Er zijn zelfs merken die zó sterk verbonden zijn met hun logo, dat het een eigen naam heeft gekregen, zoals de 'swoosh' van Nike. Of juist een eigen identiteit, zoals de besnorde man die de Pringles-bussen siert. Er zijn talloze voorbeelden van logo's waarin het woord of het merk niet eens voorkomt, of waar het totaal losgekoppeld kan worden. Sterke beeldmerken hebben geen woorden nodig: die hebben genoeg zeggingskracht van zichzelf!
Simpele maar o zo creatieve woordlogo’s
Desondanks bestaan veel logo’s simpelweg uit de bedrijfsnaam. En ook in deze specifieke categorie zijn weer veel iconische voorbeelden te noemen. Hun geheim? Een kleine verrassing in de opmaak. Neem bijvoorbeeld het Heineken-logo, waarin de e’s net een stukje gekanteld zijn. De ‘lachende e’s’ zorgen voor een vrolijke noot en positieve uitstraling, die past bij het biermerk.
Andere woordlogo's die scoren met hun opmaak, zijn die van Coca-Cola, Disney, Oreo, Bol.com, HEMA en OnlineCasinoGids. Ook deze beeldmerken hebben gemeen dat ze allemaal simpel lijken, maar nét iets verrassends doen. Het illustreert de nood om als bedrijf goed na te denken over je logo en het daarna nooit meer te veranderen - hooguit iets te moderniseren.
Dat laatste heeft Google bijvoorbeeld meerdere keren gedaan. Idem dito voor het eerder genoemde McDonald’s, dat de dominante kleur veranderde van rood naar groen om zo een minder schreeuwerige en meer milieuvriendelijke uitstraling te krijgen. Slim bedacht, want kleur is erg bepalend voor de look & feel van het bedrijf, en dus ook weer voor het gevoel dat mensen erbij krijgen.
Eigen bedrijfslogo ontwerpen
Allemaal leuk en aardig, maar wat als je nu zelf een mooi logo voor je bedrijf wil? En je niet de jackpot wil betalen, zoals al die multinationals die een fortuin investeren voor een herkenbaar smoelwerk (kwaliteit komt immers vaak met een prijs)?
Een optie is uiteraard om zelf aan de slag te gaan. DIY dus. Kijk om je heen wat werkt en pas dat toe op je eigen ontwerp. Totaal niet creatief of handig met grafische software? Geen probleem. Op internet zijn er namelijk talloze online logo generators waarmee je in een handomdraai de mooiste logo’s weet te produceren. En vaak kan je daarbij alle ideeën die je in je hoofd hebt eenvoudig implementeren. Kwaliteit door eenvoud dus.
Een andere mogelijkheid is om niet zelf te gaan stoeien met je bedrijfslogo, maar dit (gedeeltelijk) uit te besteden. Neem een beginnende vormgever of grafisch ontwerper in de hand en werk samen aan een krachtig beeldmerk. Of kies voor een betaalbaar reclamebureau om je uit de brand te helpen. Ook zij weten namelijk precies hoe een logo zó te maken dat het aanspreekt. En dat hoeft, met wat voorwerk, zeker geen fortuin te kosten.